Veel gestelde vragen

Veelgestelde vragen

 Hoe lang op voorhand reserveer ik mijn fiets?

Hoe sneller je je fiets reserveert, hoe beter natuurlijk. Komt er een zonnig weekend aan of staat de vakantie voor de deur, weet dan dat je wellicht niet de enige bent die er graag op uit wil trekken. Toch kan je, zolang de voorraad strekt, ook nog een dag voor je fietsuitstap online een fiets reserveren. Plots zin om later vandaag nog te gaan fietsen? Telefoneer even naar de winkel, we bekijken samen wat mogelijk is.

 Kan ik mijn huurfiets komen kiezen en/of testen?

Nee, op basis van je reservatie wijzen wij een fiets aan je toe. Je kan er echter van op aan dat al onze huurfietsen perfect onderhouden zijn en je al het nodige comfort bieden voor je trip. Plan je een langere reis met de fiets (minimum 3 dagen), dan nemen we graag even je wensen met je door en is een testrit mogelijk.

Wanneer haal ik mijn fiets op en breng ik ‘m terug?

Wil je er vroeg op uit trekken en laat thuiskomen, dan gunnen we je natuurlijk die sportieve lange dag. Haal je fiets, zonder meerprijs, de dag op voorhand tegen sluitingstijd op en breng ‘m de ochtend na je uitstap weer terug. Vermeld dit duidelijk bij je reservatie, zodat je fiets klaarstaat wanneer je hem komt ophalen. Hou bij het plannen wel rekening met onze sluitingsdagen op dinsdag en zondag!

Hoe transporteer ik mijn huurfiets?

We begrijpen dat niet elke fietsroute aan onze winkel vertrekt en weer eindigt. Je huurfiets vervoeren naar de startplaats is dus vast al eens nodig. We vragen je om dit te doen met heel veel respect voor het gehuurde materiaal. Een fiets vervoer je best staand, op een (eigen of gehuurde) fietsdrager of in een bestelwagen (met de nodige bescherming tegen schade aan de lak).

Een e-bike op je fietsdrager vereist wat extra zorg: haal de batterij uit de fiets en berg ze droog en schokvrij op in je koffer. Ook de motor van de fiets moet bij regenweer beschermd worden.

Vervoer op een open aanhangwagen is niet toegelaten. Leg je je fiets in de koffer van je wagen, leg dan nooit twee fietsen op elkaar!

Mag ik mijn fiets vuil binnenbrengen?

De fietsen die wij verhuren geven wij altijd schoon met je mee. We vragen je dan ook ze in dezelfde staat terug te brengen. Een modderig parcours gefietst? Geef je huurfiets even een poestbeurt voor je er weer mee naar de winkel komt. Gebruik geen hogedrukreiniger bij het poetsen! Is de fiets vuil wanneer je hem terug binnenbrengt, dan nemen wij het reinigen op ons, maar wordt er € 25  ingehouden bij het teruggeven van je waarborg.

Wat bij pech of lekrijden?

De fietsen die wij je verhuren zijn nieuwe modellen die goed onderhouden worden. Ook zijn ze stuk voor stuk uitgerust met lekvrije banden. De kans op pech is dus klein, maar helemaal uitgesloten natuurlijk niet. Wie het zekere voor het onzekere wil nemen, kan een kleine reparatieset bijhuren aan € 2 per dag. De reparatieset bevat bandenlichters en bandenpleisters en is makkelijk onder je zadel te bevestigen.  Een reserve-binnenband is niet voorzien maar kan je aankopen in de winkel. Gebruik je die niet, dan krijg je hem terugbetaald.

Toch pech onderweg? Contacteer ons tussen 8u en 20u en we zoeken een snelle oplossing voor je probleem!

Zitten er lichten op mijn huurfiets?

Huur je een klassieke of een elektrische fiets, dan is die standaard uitgerust met verlichting vooraan en achteraan. Vermeld even in het aanvraagformulier dat je een trip in het donker voorziet, dan checken wij de werking nog een keer extra. Tandems, mountainbikes en racefietsen hebben geen verlichting. In de winkel vind je een heel assortiment aan losse fietsverlichting die makkelijk op deze fietsen gemonteerd kan worden.

Is mijn huurfiets verzekerd?

Nee, je fiets is niet verzekerd tegen de schade die je zelf aan de huurfiets toebrengt of tegen diefstal. Ook kan XTR-shop nooit aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld voor schade die aan de fiets wordt toegebracht door externe factoren zoals het weer of andere weggebruikers. Wij zorgen ervoor dat de fiets die je meekrijgt helemaal in orde is. Merk je schade op bij het afhalen van je huurfiets, breng ons dan steeds meteen op de hoogte! Vanaf het moment waarop je met de fiets de winkel verlaat tot wanneer je hem de winkel weer binnenrijdt, valt hij onder jouw verantwoordelijkheid.

Omdat  we het belangrijk vinden dat niet alleen onze fietsen maar ook onze klanten heelhuids terugkomen, geven we je bij het huren van een fiets altijd een helm mee. Andere veiligheidskledij en attributen, zoals fluorescerend materiaal kan je huren.

Is er bij elke fiets een slot voorzien?

Als je een fiets huurt, wil je natuurlijk niet dat een ander ermee gaat lopen. Daarom vragen we je altijd een slot aan je bestelling toe te voegen. Zo kan je je fiets veilig achterlaten terwijl jij even uitrust.

Pas ik wel op elke fiets?

Een e-bike is altijd voorzien van een verstelbare zadelpen. Zo pas je de fiets eenvoudig aan aan je lengte. We helpen je graag bij het afstellen wanneer je je fiets komt ophalen. Alle andere fietsen zijn er in standaardmaten. Ze zijn meestal geschikt voor iedere gebruiker.

Fietsschoenen of gewone sportschoenen bij mountainbikes of racefietsen?

Beide zijn mogelijk. Voor wie fietsschoenen heeft, monteren wij voor een kleine meerprijs graag klikpedalen op de huurfiets. Je kiest tussen Shimano SPD en Shimano SPD-SL. Geef aan bij je reservatie welk type je wil. Zelf pedalen wisselen is niet toegestaan.

Geen fietsschoenen? Geen probleem! Ook met gewone sportschoenen kan je op een racefiets of mountainbike. Standaard zijn alle fietsen voorzien van platte pedalen met een voethaak.

Ik heb nog een andere vraag!

Neem dan gerust even contact met ons op!